SZÍNÉSZEINK KÖZELRŐL
ÚJHELYI ANDREA
Néhány évig utazó színházaknál játszottam, ahol az operettek mellett mesedarabokban, zenés vígjátékokban és prózai szerepekben is kipróbálhattam magam. Néhány éve templomi nagykoncertek szoprán szólistája lehetek, ezek az események csodálatosak, a zenekar, a kórus, a szólisták együtt éneklése és muzsikálása, úgy gondolom, a közönségnek és a szereplőknek egyaránt felemelő élmény.
A Fedák Sári Színháznak szinte a megalapítása óta tagja vagyok, kisebb-nagyobb megszakításokkal. Krisztiánnal már régebben is voltak közös fellépéseink, és az ő hívására kerültem a színházhoz. Ez a hely egy kis ékszerdoboz. Az első szerepem itt a Mária főhadnagy címszerepe volt. A darabokban primadonna szerepeket játszom, valahogy a kezdetektől egyértelmű volt, hogy ez a szerepkör lesz az "enyém", bár bevallom őszintén, nekem sokáig kétségeim voltak, hogy meg tudom-e elég hitelesen formálni ezeket a karaktereket a színpadon. A primadonna az, aki az operettekben szépen énekel, általában csodálják, versengenek a kegyeiért, ő a nagybetűs NŐ a darabban. Párja a bonviván, az esetek legnagyobb százalékában ők ketten viszik a szerelmi szálat a történetben. Nagy kihívás ez számomra, de igyekszem minden szereppel azonosulni és megtalálni magamban az adott karaktert, hiszen csak így lehet az ember hiteles és így tudja a nézőt is elvarázsolni. Erre törekszem. Fontos, hogy amikor vége az előadásnak, azt érezzék, bárcsak lenne még egy felvonás...
Pesterzsébeten születtem, nem mondhatom, hogy zenész családban nőttem fel, de a zene mindig is jelen volt az életemben. Édesanyámmal kiskoromtól kezdve átszőtte napjainkat az éneklés, amikor volt egy kis ideje, szívesen énekelt velem és tanított új dalokat, illetve tőle tanultam meg furulyázni. Úgy gondolom, ez nagy hatással volt a későbbiekre. Kisiskolásként néhány évig hegedültem, majd édesapám javaslatára és bíztatására kerestem fel Zalay Lídia magánének tanárnőt, akinek az alapokat és az operett-szerelmet köszönhetem. Ezután a Weiner Leó Konziban és egyidejűleg az ELTE Óvodapedagógus szakán tanultam. 6 évig dolgoztam óvónéniként, közben elvégeztem a Színház és Film Intézet klasszikus zenész- magánénekes szakát és Illyés Ilona tanárnőnél tanultam. Nagyon szeretem a gyerekeket és csodálatos az óvónői pálya, de a szívem megszakadt, hogy nem élhetek az éneklésből. Gondoltam egy merészet és otthagytam a pályát, szabadúszó lettem és elkezdtem kialakítani az új életemet. Azt hiszem, most már mondhatom, hogy nagyon jól döntöttem.
Jelenleg Wiedemann Bernadett operaénekesnő a tanárom, akinek rengeteget köszönhetek szakmailag és emberileg egyaránt. Lassan 20 éve foglalkozom klasszikus hangképzéssel, tanulmányaim során igyekeztem az énekes műfajokkal megismerkedni, de igazán az operett mellett köteleztem el magam. Számos koncert és operett turné énekes szólistája lehettem Magyarországon és külföldön egyaránt, valamint volt (és van) szerencsém egy színpadon állni a műfajok legnagyobb képviselőivel, többek között Peller Károllyal és Oszvald Marikával, vagy Wiedemann Bernadett Liszt-díjas operaénekesnővel. Ez hatalmas dolog nekem, és nagyon hálás vagyok érte.